[Prev][Next][Index]

Sat Nordic vol. 17 97.05.10 Swe

The English version "Sat Nordic vol. 17 97.05.XX Eng" will follow as a
seperate mail within a day or two.

Sat Nordic vol. 17 97.05.10 Swe

Nya norska radiostationer på Intelsat 707.

Flera nya radiostationer har tillkommit på 1 grad väst. Det rör sig om
norska Kristen Riksradio som sänder i 2 olika block under dagen (ett
på förmiddagen och ett under eftermiddagen). Kristen Riks Radio sänder
på ljudbärvågen 7,56 från transponder 61U (11,016 H) som TV Norge
använder. NRK Alltid Nyheter har startat i mono på transponder 69U
(11,679 H  ) Under dagarna sänder man som som namnet avslöjar egna
nyheter medans man nattetid sänder program från BBC.
P5 heter den tredje radio stationen och den sänder i stereo via
transponder 71 (11,001 V). P5 sänder musik dygnet runt (vid de
tillfällen jag har lyssnat verkar det som man sänder musik-nonstop).

Sky Entertainment och Sky News & Documentaries på Thor 2A.
Sky Entertainment och Sky News & Documentaries kommer att starta
analoga sändningar över Thor 2A. Sky News & Documentaries  ska främst
visa dokumentärer från Sky News men efterhand väntas också Computer
Channel att finnas tillgänglig här i någon form. Sky Entertainment är
en blandning mellan följande kanaler: CMT, Granada Good Life, Granada
Food & Wine, Granda Health & Beauty, Granada Home & Garden och Granada
Plus. Båda kanalerna ska ingå i CTV-paketet vilket får mig att anta
att kanalerna ska sändas i Eurocrypterad D2MAC.

Radio Sweden upphörde med sina sändningar vid månadsskiftet mars/april
på Astra 1C, Tele-X och den inofficella Sirius. Via satellit kan man i
europa nu endast lyssna på Radio Sweden via Eutelsat II-F1 på
ljudbärvågen 7,56 till TV-kanalen NBC På 10,987 V.

SVT 4 som skall sändas digitalt i MPEG 2 via Sirius 2 kommer att kodas
i Viaccess.

Telia Kabel-TV startar i höst reguljära sändningar med digital teknik
i sitt nät. Redan från starten hoppas man att kunna nå ut till 1
miljon av sina totalt 1,3 miljoner anslutna hushåll. Förutom att man
kommer erbjuda sina kunder ett utökat programutbud med förbättrad
ljud- och bild-kvalité ska också antalet Bio hemma-kanaler utökas. Den
digitala mottagaren ska också kunna användas för att spela TV-spel och
att hämta information från internet.

Netcom ägda Kabelvision har också testat möjligheten att distribuera
Internet i sitt kabelnät i Kungsklippan i Stockholm. Förutom ett
större programutbud och att kunna surfa på nätet erbjuds kunderna
också möjligheten att ringa via kabelnätet. Tekniken innebär att man
på sikt räknar med att kunna erbjuda tjänster liknande Telias.

Uppskjutningen av Thor 2A har försenats ytterligare. Telenor meddelar
nu att satelliten tidigast kommer att skjutas upp mellan den 17 och 20
maj. Anledningen till denna försening uppges vara att man upptäckt ett
mindre fel på en av Delta II-raketens motorer.

En skandinavisk version av TMF väntas starta på Thor 2A till hösten.
Sändningsstandarden är för mig okänd men om man vill nå ut till någon
större publik är det nog lämpligt att sända kanalen analogt en tid.

SVT väntas starta fem nya kanaler digitalt via marknätet nästa år.
Det rör sig  om Guldkanalen, Repriskanalen, Lokalkanalen,
Nyhetskanalen och Arte. Guldkanalen är den enda kanalen som ska sändas
som en betalkanal.

TV Shop och TVG har gått samman, därför har TVG:s sändningar via
Sirius 1 och TV SAT 2 upphört. I stället sänder nu TV Shop sina
program här.

Nickelodeon sänder ljudet till sina program på två mono kanaler (ett
sve-eng och ett hel engelskt) över Sirius 1 transponder 8 (11,862 Hc).

Hallmark Nordic som har sänts okodad i MPEG 2 från Astra har nu
kodats. Detta innebär att man förutom en MPEG 2 mottagare måste ha ett
abonemang från Multichoice (så länge det nu heter det).
De Nokia MPEG 2-Irdeto mottagre som tidigare sålts ska förresten bytas
ut till hösten. Detta för att man ska vara så "common" som möjligt med
Telenors dotterbolag Conax eller Canal Digital som den nybildade
samman slagningen med Canal Plus heter.

När jag för ett par veckor talade med Tim Smart på Filmnet fick jag
veta att man då inte bestämt sig för om ska fortsätta koda sina
kanaler i Irdeto efter att man flyttat buketten till Thor 2A eller om
man helt ska gå över till Conax. Enligt den senaste informationen jag
erhållit verkar det som att den nya MPEG 2 mottagaren endast kommer
vara utrustad med CAM-modul för Conax.
Om någon av Er som förhoppningsvis läser detta har något att fylla på
med så är är ni hjärligt välkomna att skicka det till mig.

En av Filmnet-kanalerna ska till hösten delas upp för att bli regional
detta innebär att det kommer att finnas tre regionala Filmnetkanaler
(en för vardera Sverige , Norge och Danmark) samt en pannordisk
version. Filmnets sportkanal Supersport kommer samtidigt upphöra som
självständig kanal. Den ska istället ingå som programblock i de övriga
Filmnet kanalerna.

TVS Sportskanalen kodades till många ikke-danska sportfantasters
förtvivlan den 15 april. För att se kanalen krävs ett programkort som
hämta ut gratis hos parabolhandlarna i Danmark (alternativt kan man få
kanalen på sitt danska Multichoicekort). Kanalen kommer att vara
gratis fram till den 1 september då man kommer att ta betalt för
kanalen. Hittils verkar det faktiskt ha gått ganska bra för kanalen.
Enligt tidningen Resumés veckonyhetsbrev "Etermedia" hade kanalen i
genomsnitt 126 000 titarer första veckan, 138 000 under andra veckan
och 167 000 under den tredje veckan. Det viktigaste för TVS är att i
September ha 200 000 betalande abonnenter, detta för kanalen ska gå
runt.

Imorgon Söndag 11/5 har Kaknästornet i Stockholm öppet hus.
Kontrollrummet ska då för första gången visas upp för allmänheten.
En rekomnedation från mig är att besöka detta (om man har möjlighet).
Ett annat tips som definitivt inte hör till ämnet är Jean Michel
Jarres konsert på Skandinaum i Göteborg imorgon. Trots nedskrivande
recencenter från Globen konserten i fredags är det hitils den
effektfullaste konsert jag sett.

Jag får till sist önska alla läsare en trevlig helg!
Richard Karlsson
För prenumeration se:
http://www.TELE-satellit.com/listserver/tags1/sat-nordic/

Denna utgåva sponsras av TELE-satellite.
http://www.TELE-satellit.com/
Richard Karlsson 1997 - richard@gotlandica.se

[Other mailing lists]